Boerkoos

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
Oost-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Vlaamse Ardennen
Beginjaar
2020
Projectkost
€59.634,00
Promotor
Johan Van Lier
Periode
-
Situering

Boerkoos BV wordt opgericht vanuit de strategie dat de optimale vermarkting van lokale en hoeveproducten gebeurt in een fysieke winkel op een visibele plek die de consument voor het aanbod korte ketenproducten hetzelfde aankoopgemak biedt als in de supermarkt. Boerkoos vzw (de subsidieaanvrager) zal zich binnen dit winkelconcept ontfermen over de hardnekkige consumentendrempel van kennis, vertrouwen en geloofwaardigheid. De acties en activiteiten van de vzw zullen zich concentreren op beleving, informatie, sensibilisatie, op verschillende verhaallijnen over de streekidentiteit, de economische, sociale en ecologische dimensies van lokale producten. Doormiddel van die sense-of-community zal Boerkoos vzw werken aan de geloofwaardigheid van de producten (eerlijke prijs, ambachtelijk, transparant, lekker, minimale voedselkilometers) en de geloofwaardigheid van het aankopen van lokale producten (sociaal ondernemen, steun aan de landbouwers, eerlijke handel, transparantie, betrokkenheid). Voor dit informatieplatform werkt Boerkoos vzw samen met zoveel mogelijk complementaire partners.

Doelstellingen

Lokale producten vormen een ideale hefboom tot meer streekidentiteit. Willen we deze producten beter valoriseren en vermarkten en als zodanig ook de fierheid over de streek verhogen, dient, naast de logistieke drempels, ook de hardnekkige drempel van kennis en vertrouwen bij de consument aangepakt. Door het opstellen van een Value Proposition Canvas (zie extra), toegepast op nieuwe doelgroepen (bv. de realistische en onwetende consument), hebben we een zicht op de verwachtingen van de potentiële nieuwe consumenten, hun twijfels, wat zij ervaren als hun voordelen bij de aankoop van lokale producten. Zo weten we concreet welke kennis, welke verduidelijkingen de consument nastreeft en waar de sleutels liggen tot een betere vermarkting van streekeigen producten. Boerkoos vzw wil daarom met diverse actoren/partners een duurzaam samenwerkingsplatform opzetten rond het wegwerken van de aankoopdrempel 'vertrouwen en kennis'. Concreet wil Boerkoos vzw binnen dit platform werken via drie peilers:

  1. beleving: minstens 10 activiteiten per jaar (25/projectperiode). Concrete acties zie verder.
  2. communicatie/transparantie d.m.v. foto, film, grafisch werk de sociale dimensie, transparantie van product en producent in de verf zetten (voorbeelden zie acties)
  3. promotie-acties en gemeenschap bouwen via klanten-ambassadeurs (voorbeelden zie acties)

Boerkoos vzw wenst gekoppeld te zijn aan een fysiek aankooppunten en doelt van daaruit een verhoging van kennis en vertrouwen in lokale producten. Dit binnen het gehele segment van lokale producten, ook de hoevewinkels, de andere korte keten-initiatieven, Vlapas. Als resultaat vertrouwt de consument de herkomst en transparantie van korte keten-producten, heeft hij kennis van de verhoudingen landbouwer/voedselindustrie, ontdekt hij nieuwe producten, ervaart hij de ambachtelijkheid van streekproducten, ervaart hij de authentieke smaken, ervaart hij hun prijs/kwaliteitsverhouding. Dit om uiteindelijk te komen tot een algehele verhoging van gemiddelde aankoopfrequentie en aankoopbedrag van lokale (hoeve)producten en streekproducten (per consument meer dan 6 keer per jaar en meer dan 13 euro per korf, cfr. Vlamcijfers). Meer inwoners uit de Vlaamse Ardennen kopen dus uiteindelijk meer lokale (hoeve) en streekproducten gedurende de projectperiode. Nulmeeting is 1% consumenten uit het verzorgingsebied van de vestigingsplaats, cfr. Vlam-cijfers. Meer inwoners uit de Vlaamse Ardennen associëren hun streek bovendien met een lekkere streek, rijk aan een enorme diversiteit lokale producten en ze kiezen daarom ook voor die producten. De aankopen uit die streek ervaart de consument als vertrouwd en zijn engagement betekent een meerwaarde voor de samenleving, voor zijn regio waar hij nu meer bewust in beweegt. Meer aankoop van lokale producten bevordert ook de streekeconomie. Door meer lokale producten aan te kopen associeert de consument de Vlaamse Ardennen ook als een streek waar productie van lokale producten levensvatbaar is en de tewerkstelling die ermee gepaard gaat op een duurzame manier kan gehandhaafd en verhoogd worden. Duurzaamheid is een bewustwording voor de consument, maar tegelijk ook een bron van problemen en vraagstukken (zie Value Proposition Canvas) voor hem. Doelstelling hier is dat meer consumenten de producten uit hun lekkerste streek Vlaamse Ardennen associëren met gezond, duurzaam en milieuvriendelijk (voedselkilometers). Lokale consumptie bespoedigt op deze manier de klimaatdoelstellingen en maakt op termijn ruimte voor meer duurzame landbouw. Binnen de drie peilers krijgt deze duurzaamheidscomponent veel aandacht. 

Uitvoering

Johan Van Lier

Adres

9620 Zottegem
België

Delen: