Herstel trage wegen omgeving kasteelsite Boutersem

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Leefbare dorpen
Provincie
Vlaams-Brabant
Plaatselijke Groep
PG Hageland+
Beginjaar
2022
Projectkost
€74.700,00
Promotor
Gemeente Boutersem
Periode
-
Situering

Het investeringsproject realiseert een nieuwe trage verbinding waardoor een wandelnetwerk sterk uitgebreid kan worden. Met de subsidie wordt niet enkel een trage weg aangelegd maar ook een historische dreef hersteld en worden landbouwwegen verbeterd. De nieuwe verbinding zal recreatief én functioneel gebruikt worden. Het gebruik is niet beperkt tot de bewoners van Boutersem. De nieuwe verbinding heeft ook een belangrijke toeristisch-recreatieve waarde.

Doelstellingen

Boutersem is een gemeente in het buitengebied. Ondanks de nabijheid van open ruimte is deze vaak niet toegankelijk. Een groot aantal trage wegen zijn in de loop van de laatste decennia in onbruik geraakt en verdwenen. De klimaatwijziging en de sterke afname van de biodiversiteit in landelijke gebieden creëren een draagvlak voor lokale acties om de mondiale uitdagingen te beantwoorden. Bewoners zijn zich meer bewust van de nabijheid en waarde van de open ruimte en willen dat deze toegankelijk wordt. Nieuwe verbindingen maken de open ruimte meer toegankelijk en creëren alternatieven voor de automobiliteit.

Butsel en Roosbeek zijn kernen die niet ver van het hoofddorp gelegen zijn. Beide kernen zijn niet via trage wegen verbonden met het hoofddorp. In het hoofddorp is er een sterke concentratie aan handelszaken, voorzieningen en openbaar vervoer. Het project wil de meest directe en logische verbinding tussen deze drie kernen herstellen. Deze loopt centraal door de Velpevallei, langs de site van het verdwenen kasteel en donjon. Met de nieuwe verbinding wordt een kruispunt van trage wegen gecreëerd waardoor de gebruiksopties sterk toenemen. Het gebruik van trage wegen voor verplaatsingen op korte afstand wordt daardoor sterk gestimuleerd. De trage wegen zijn immers autovrij en veilig, vormen een directe verbinding en leiden door mooie landschappen met gezonde lucht.

Het herstellen van verbindingen met landschapsaanleg en -zorg in een natuurlijke omgeving geeft uitvoering aan de maatregel omgevingskwaliteit. Het stimuleren van alternatieven voor de automobiliteit zijn concrete initiatieven om de uitdagingen met betrekking tot klimaat en (vervoers)armoede te beantwoorden en sluiten aan bij de Europese doelstellingen. De belangrijkste wijziging is dat er een directe en veilige verbinding gecreëerd wordt tussen de dorpskern van Roosbeek én Butsel met de cluster van gemeenschapsvoorzieningen (school, sporthal, verplaatsingen (functioneel en recreatief) via veilige en aangename wegen uitgevoerd worden en moeten fietsers en voetgangers geen omwegen maken langs drukke en onveilige steenwegen.

De opheffen van de missing link leidt tot concrete resultaten:

  • Specifiek: er wordt een nieuwe oost-west verbinding gecreëerd door de Velpevallei. Deze verbinding kruist een bestaande noord-zuid verbinding. Hierdoor wordt het potentieel aan verbindingen sterk verhoogd.
  • Meetbaar: De missing link bestaat uit twee nieuwe segmenten met een lengte van 390m en 60m. Bijkomend worden de toegankelijkheid van twee bestaande segmenten (220m en 65m) verbeterd waardoor het comfort en gebruik voor functionele verplaatsingen sterk verhoogd wordt. Deze bestaande segmenten zijn landbouwwegen die in het openbaar domein opgenomen worden. De nieuwe segmenten worden deels in het openbaar domein opgenomen en deels toegankelijk via een toegankelijkheidsregel. Dit laatste geldt voor de verbindingen die gelegen zijn op percelen van het Agentschap voor Natuur en Bos en gelegen zijn in natuurgebied.
  • Acceptabel: er is een sterk maatschappelijk draagvlak voor het herwaarderen en heropenen van trage wegen in Boutersem. Voor de betrokken segmenten is er intensief overlegd met de betrokken eigenaars. Omdat een groot deel van de te creëren verbindingen gelegen zijn op het tracé van bestaande landbouwwegen of gelegen zijn op percelen in eigendom van het Agentschap voor Natuur en Bos kunnen de verbindingen gecreëerd worden zonder dat er percelen onteigend moeten worden. Er is een akkoord met alle betrokken eigenaars om de verbinding te realiseren.
  • Realistisch: Het nieuw te creëren tracé wordt voor het grootste deel aangelegd op percelen in eigendom van het Agentschap voor Natuur en Bos. Het Agentschap is actief betrokken in het vooroverleg en heeft haar instemming verleend. Ook het Agentschap voor Onroerend Erfgoed is betrokken en heeft het herstel van de historische dreef en de aanleg van een verbinding rond de motte goedgekeurd. Deze segmenten kunnen dus op korte termijn gerealiseerd worden.
  • Tijdsgebonden: omwille van het uitvoerige vooroverleg en de samenwerking tussen de actoren (gemeente, ANB, AOE, RLZH) kan het project op korte termijn uitgevoerd worden. Omwille van de beplantingen (rooien en aanplanten) vereist de ingreep tenminste één plantseizoen.
Uitvoering

Boutersem

Delen: