Landschapspark Bulskampveld vertelt - het verhaal van een streek

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
West-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Midden-West-Vlaanderen
Beginjaar
2019
Projectkost
€192.500,00
Promotor
Westtoer apb
Periode
-
Situering

Het 'Landschapspark Bulskampveld vertelt... het verhaal van een streek' wil een toonaangevend project zijn dat de streekidentiteit van het Landschapspark verder op de kaart zet. We houden hierbij rekening met de verschillende sectoren en stakeholders (landbouw, bewoners, toeristen en ondernemers) en met de draagkracht van het gebied. Er wordt gericht ingezet op 4 doelstellingen: ontsluiten en beleefbaar maken van de verhalen, de verhalen valoriseren, het Landschapspark leefbaar en beleefbaar maken en garant staan voor een blijvende coördinatie en communicatie. De partners streven zo naar een betere uitbouw van het Landschapspark als samenhangend geheel met een goed uitgebouwd evenementen- en activiteitenaanbod. We ontwikkelen innovatieve en belevingsvolle producten als een erfgoedfietsroute en geanimeerde vertelavonden met erfgoedverhalen. Ondernemers reiken elkaar de hand via netwerkmomenten en streekverkenning en via een gepersonaliseerd coachingtraject worden creatieve ideeën daadwerkelijk uitgevoerd. We doen het nodige om dit aanbod creatief in de markt te zetten via communicatie en promotie en we versterken de draagkracht door in een participatief traject te zoeken naar remediëring voor extra recreatief verkeer. Dit alles gebeurt in de schoot van het bestaande samenwerkingsverband van het Landschapspark Bulskampveld waarin lokale overheden, landbouw- en natuurorganisaties en andere partners elkaar gevonden hebben en sinds 2009 voor realisaties op het terrein zorgt. 

Doelstellingen

Met het project Het 'Landschapspark Bulskampveld vertelt... het verhaal van een streek' willen we op een gecoördineerde manier een aantal doelstellingen bereiken. Vanuit onze aanpak en toekomstvisie besloten we om deze doelstellingen een gepaste omkadering te geven met daaraan telkens een aantal acties gekoppeld. De gedetailleerde omschrijving van de acties volgt bij de projectomschrijving.

DOELSTELLING 1: HET VERHAAL VAN DE STREEK ONTSLUITEN EN BELEEFBAAR MAKEN Het DNA van de streek (de streekidentiteit) is gekend en in kaart gebracht, maar nog onvoldoende vertaald in producten waarmee het publiek rechtstreeks in contact komt. Net door het aanbod uit te breiden met nieuwe en belevingsvolle productontwikkeling rond erfgoed en streekidentiteit willen we inwoners, omwonenden en toeristen naar het Landschapspark brengen. Meer bezoekers betekent immers meer economisch rendement voor de regio.

ACTIES BIJ DOELSTELLING 1

  1. Uitwerken van een erfgoedfietsroute waarbij de erfgoedhotspots op het terrein innovatief ontsloten en verbonden worden met elkaar.
  2. Organiseren van vertelavonden op unieke locaties die een rechtstreekse link hebben met het verhaal.
  3. Organiseren van een kleine editie van het Feest van het Landschapspark.

DOELSTELLING 2: DE VERHALEN VALORISEREN Er bestaat een gemotiveerde groep ondernemers, thuisverkopers, landbouwers in de streek die we willen samen brengen en inspireren met het DNA van de streek. We willen hen begeleiden en ondersteunen om zich de streekidentiteit nog meer toe te eigenen en om die uit te spelen als kwalitatieve troef. We streven naar een grotere samenhang tussen deze ondernemers, wat leidt tot een sterkere positionering van de regio en naar een vernieuwd streekaanbod voor de bezoeker.

ACTIES BIJ DOELSTELLING 2

  1. Samenstellen en vermarkten picknickmand in samenwerking met de lokale landbouwers en ondernemers.
  2. Organiseren netwerkmomenten en B(usiness)-trip om de lokale spelers de kans te geven elkaar beter te leren kennen en om beter te gaan samenwerken in de toekomst. 2.3 Organiseren coachingtraject voor lokale ondernemers met creatieve ideeën die aansluiten bij de visie van dit project. Dit traject moet resulteren in een mooier en gevarieerder aanbod; in beter onthaal; in een hogere kwaliteit.

DOELSTELLING 3: LEESBAAR EN LEEFBAAR LANDSCHAP Het Landschapspark is een gebied waar mensen wonen en werken. De landbouw is hier een belangrijke sector, die dag in dag uit in de streek actief is. We willen de sector een forum bieden en de hinder en ongemakken inventariseren die landbouwers ondervinden en detecteren op vlak van mobiliteit en zwerfvuil door de extra bezoekers. Deze informatie wordt gebundeld in een overzichtelijk document dat wordt vertaald naar een concreet actieplan voor het wegwerken van de knelpunten. Daar bovenop willen we de toenemende verkeersstroom van recreanten en bezoekers in goede banen leiden door het plaatsen van bewegwijzering naar de onthaalpoorten..

ACTIES BIJ DOELSTELLING 3

  1. Opmaken Zwartepuntenkaart Verkeer In samenwerking met de landbouwsector maken we een kaart die de locaties in beeld brengt waarer potentieel gevaarlijke verkeersconflicten kunnen ontstaan door recreatief verkeer. Op basis van deze kaart gaan we zoeken naar oplossingen.
  2. Opmaken Zwartepuntenkaart Zwerfvuil Toegenomen recreatief verkeer kan ook meer zwerfvuil betekenen. In samenwerking met de landbouwsector maken we een knelpuntenkaart op en een actieplan (incl. sensibilisering) om zwerfvuil aan te pakken. 
  3. Aanbrengen bewegwijzering recreatieve verkeersstroom We willen overkoepelende richtingaanwijzers aanbrengen in het Landschapspark zodat recreant de meest geschikte route vindt om het gebied in al zijn potenties te ontdekken.

DOELSTELLING 4: PROJECTCOÖRDINATIE EN COMMUNICATIE Via een uitgewerkt communicatieplan willen we de inwoners en bezoekers van het Landschapspark sensibiliseren over de unieke troeven van het gebied: landschap, erfgoed, streekproducten, activiteiten. We willen ze inspireren om de rol van ‘ambassadeur’ op te nemen. Voor een goed verloop van het project, is ook een goede coördinatie nodig. Er worden voldoende overlegmomenten ingepland met de partners en spelers in het gebied.

ACTIES BIJ DOELSTELLING 4

  1. Promotie en communicatie Op vlak van promotie en communicatie wordt over de acties uit dit project ruim gecommuniceerd bij pers, inwoners en breed publiek en ze worden opgenomen in het permanente aanbod. Meer info: zie luik promotie.
  2. Organiseren overlegmomenten Het samenwerkingsverband van het Landschapspark Bulskampveld, krijgt door dit project een sterkere betekenis. De gemeenten, partners en ondernemers werken nog nauwer en concreter samen om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken. En een goede samenwerking betekent frequent overleg, duidelijke communicatie, goede afspraken én werken in een aangename sfeer. Hiertoe wordt een klein budget voorzien.
Uitvoering

Westtoer apb

Adres

8020 Oostkamp
België

Isa Van Alsenoy

8200 Sint-Michiels
België

Delen: