Pajotse toerismepunten

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
Vlaams-Brabant
Plaatselijke Groep
PG Pajottenland+
Beginjaar
2020
Projectkost
€283.345,00
Promotor
Gemeente Roosdaal
Periode
-
Situering

Het project Pajotse Toerismepunten gaat de troeven van de streek versterken, vanuit de 6 Pajotse Mobipunten. Er wordt een (e-)deelfietssysteem voorzien dat zowel toeristen, bezoekers als inwoners toelaat om comfortabel grotere afstanden af te leggen in de heuvelrijke streek. Bijkomend zal een aangepast toeristisch infobord een startwijzer vormen om de streek te ontdekken, Met visuele info en verwijzing naar digitale info over het Pajottenland, naar de fiets- en wandelroutes en bezoekwaardigheden. Op deze manier wordt er een win-win beoogd van toerisme en mobiliteit, dat een transitie naar aangename en duurzame verplaatsingen voor bezoekers en inwoners in de hand werkt.

Doelstellingen

De doelstelling van het project Pajotse Toerismepunten is vanuit de mobipunten de toeristische troeven van het Pajottenland te versterken met (e-)deelfietsen en toeristische infoborden. Dit in eerste instantie met het oog op de toerist/bezoeker. En tegelijk biedt het een extra vervoersalternatief voor de inwoners.

  1. Ambassadeurschap: de Pajotse troeven worden door de toerist/bezoeker gemakkelijk op een aangename manier ontdekt. Het onderliggende mobipunt vormt een breed bereikbaar startpunt, met onder andere openbaar vervoer en parking voor auto's en fietsen. Het toeristisch infobord voor het mobipunt wordt slim samengesteld als een aantrekkelijke en eenvoudige startwijzer naar nabije routes en naar bezoekswaardigheden. En zeker ook de (e-)deelfietsen helpen om de mooie streek comfortabel en ontspannen te kunnen ontdekken. 
  2. De mobipunten hun mobiliteits-knooppuntfunctie wordt dus met (e-)deelfietsen uitgebreid. Ook de inwoners krijgen hierdoor toegang tot dit vervoersalternatief naast het openbaar vervoer of de (e-)(deel)auto. De elektrische fiets biedt een uitgebreidere actieradius en vormt zo een valabel alternatief voor een belangrijk aandeel van de verplaatsingen bvb voor de inwoners die geen elektrische fiets bezitten, omwille van te onregelmatig nodig of de investering of andere drempels. Of gewoon de bus gemist hebben of geen goede OV aanluiting vinden. Daarnaast kunnen bezoekers die met het openbaar vervoer komen de (e-)deelfiets gebruiken voor de last mile.
  3. (e-)Deelfietsen dragen bij tot een duurzamere mobiliteit. Ze ondersteunen de modal shift van een deel van het klassieke gemotoriseerde vervoer naar het veel efficiëntere fietsen. Fietsen die daarbij aangedreven worden door menselijke kracht en elektriciteit die op duurzame en nabije manier kan opgewekt worden.

We plannen de infrastructuur te realiseren naar eind 2021 toe. In 2022 wordt er binnen het project verder gewerkt aan verdere activering, evaluatie en optimalisatie.

Dankzij de deelfietsritten is het resultaat goed meetbaar en opvolgbaar.

De geleerde lessen uit de evaluatie en kennisdeling kan leiden tot aanbevelingen voor volgende stappen in het Pajottenland en gelijkaardige projecten elders in Vlaanderen.

Uitvoering

Gemeente Roosdaal

Adres

1570 Galmaarden
België

Nicole Jeannine Van Schepdael

1760 Roosdaal
België

Delen: