175 jaar Pajottenland... Pajots werk maakt de regio sterk

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Leefbare dorpen
Provincie
Vlaams-Brabant
Plaatselijke Groep
PG Pajottenland+
Beginjaar
2020
Projectkost
€46.100,00
Promotor
Pajottenland+
Periode
-
Situering

Pajottenland+ is al enkele jaren bezig met Regional Branding. 175 jaar Pajottenland wordt als (verjaardags)kans gebruikt om met de RB nieuwe wegen in te slaan, namelijk de samenwerking binnen de plattelandseconomie in het Pajottenland te versterken en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen (bv na corona). Sedert eind 2019 werd er naast de netwerkmomenten ook een stuurgroep opgericht die nauwgezet meebouwt aan het merkgebruik en aan economische plattelandsacties. Dat merkgebruik willen we met dit project versterken met als concreet doel een verzelfstandiging van het economische plattelandsnetwerk met hedendaagse accenten. Vanuit de Leaderdoelstelling DER (développement de l'économie rurale) zal Pajottenland+ dat verzelfstandigde economische netwerk blijven ondersteunen. 

Doelstellingen

Het Pajottenland heeft een sterk streekmerk en een 70-tal ondernemers uit verschillende sectoren van de plattelandseconomie werken eraan mee. Via dit project wordt het netwerk van de merkgebruikers versterkt en begeleid naar een meer zelfstandige organisatie waarbij na verloop van tijd de merkgebruikers en ambassadeurs het gros van de uitvoerende taken op zich nemen.

  • Het Pajottenlandmerk versterken door het meer te verspreiden in de regio Samen met de huidige merkgebruikers, streekorganisaties en streekactoren nagaan welke andere actoren in de regio het merk kunnen gebruiken, er passende criteria aan koppelen, samenwerking bevorderen en Pajotse producten aanbevelen bij de nieuwe gebruikers en actoren. Landschap en natuur integreren, complementair maken met Straffe Streek en kennis vergaren bij (af)lopende provinciedekkende projecten.
  • De huidige groep merkgebruikers-ambassadeurs begeleiden naar een meer op zichzelf staand netwerk en naar de uitbouw van sterkere professionele afzetkanalen met als streefdoel blijvende resultaten voor de plattelandseconomie. Uit de huidige groep merkgebruikers is een stuurgroep samengesteld. Die groep van een twintigtal ondernemers bouwt momenteel, onder leiding van Pajottenland+, aan de toekomst. Het is de bedoeling om de groep meer zelfstandig te laten werken en zo te komen tot volgende resultaten:
    1) het ontwikkelen van een visie op korte termijn omtrent verzelfstandiging; 2) commercialisering clusterwerking per sector en/of sectoroverschrijdend met versterkte samenwerking aantrekken van primaire Pajotse producten en producenten, onder meer uit de landbouw; 3) de huidige groep merkgebruikers-ambassadeurs te begeleiden naar een meer op zichzelf staand netwerk (zonder volledig los te koppelen van de LEADER-werking); 4) uitwerking en uitbouw van nieuwe afzetmogelijkheden voor de regio, met voorkeur om bestaande kanalen te versterken en/of uit te breiden i.r.t. (af)lopende projecten criteria aanscherpen en andere domeinen onderzoeken tot toetreding
  • Gerichte communicatie en promotie volgens de noodwendigheden en beschikbare mogelijkheden anno 2020: vooral digitaal, beperkt drukwerk, verrassingscommunicatie en marketingmateriaal. Gebruikmaken van de media. Samenwerking met streekorganisaties, Straffe Streek, Lekkers uit het Pajottenland, lokale, provinciale en Vlaamse overheden
  • Einddoel: meer gebruikers van het Pajottenlandmerk en verspreiding in meer domeinen van het platteland, wat meer streekgevoel creëert. Een verzelfstandigd netwerk van merkgebruikers met een verbeterd economisch rendement voor de ondernemingen & verbeterde/versterkte en/of nieuwe afzetkanalen. Korte keten Pajottenland explicieter op de kaart, evenals kleine voetafdruk.
Uitvoering

Pajottenland+

Adres

1547 Bever
België

Robrecht Antoon Geeroms

1760 Roosdaal
België

Delen: