Agrotoerisme in de vallei van de Rooigemsebeek

Programmaperiode
PDPO II-projecten ('07-'13)
Thema
Toerisme
Provincie
Oost-Vlaanderen
Assen
As 4
Beginjaar
2013
Projectkost
€72.000,00
Promotor
Toerisme Vlaamse Ardennen vzw
Periode
-
Situering

Het project wil een innovatief toeristisch samenwerkingsverband opzetten tussen landbouwers, horeca en toerisme. De potentiële waarden van het gebied (de vallei, de historische kouters en hoeves, de molens, de adellijke omgeving en de slag van Oudenaarde 1708) en de plaatselijke hoeve- en streekproducten vormen de basisingrediënten van dit samenwerkingsverband en project.

Doelstellingen
  • Versterken van de identiteit van de landbouwer en het platteland

    Met de uitbreiding van de hoeveborden wordt de landbouwer beter in beeld gebracht als een belangrijke lokale actor en als producent van verschillende plattelandsproducten. Op vele plaatsen worden producten aangeboden. Met het project wordt enerzijds het aanbod uitgestald (flexibel invoegpaneel, gegevens over de bedrijfstak) maar anderzijds wordt de relatie landbouwer als voedselproducent nog eens aangekaart en wordt de lokale economie gepromoot. Uniformiteit onder de landbouwers, de wijze hoe ze betrokken worden in het concept en de uitwerking zorgt voor netwerking en naar de
  • Dynamiek creëren door netwerking en samenwerking met andere sectoren

    Het project wil verder gaan dan enkel hoeveborden ontwikkelen en wil de lokale economie door een innovatief samenwerkingsverband en netwerk ondersteunen. Aanbieders van hoeve- en streekproducten (landbouwers) enerzijds en alle actoren uit de horecasector (café's, restaurants, logies) anderzijds laten samenwerken in een klein korte ketennetwerk. Samenwerking met lokale restaurateurs als 'Hof van Cleve', 'Huis van Lede', Restaurant De Hermelijn en De Zwaan, Café De Kroon kan het imago van het gebied als een kwaliteitsbestemming versterken.

    Als concreet voorbeeld van samenwerking wordt gedacht aan de creatie van unieke picknickplekjes in een natuurlijke en aantrekkelijke omgeving waar een traiteur/slager/horecazaak een ontbijt/brunch/maaltijd serveert met producten van de vallei aan bezoekers en na afspraak/bestelling.
  • Ontwikkelen van een streekidentiteit en een appellation voor de producten van het gebied

    Het project heeft als ultieme doelstelling de creatie van een appellation van streekeigen kwalitatieve producten en recepten voor ogen in de vallei van de Rooigemsebeek. Voorbeelden zijn 'Confiture de la vallée de l'Ourthe' en andere producten en recepten die de naam van het valleigebied dragen
  • Creatie van een authentiek verhaal voor het gebied dmv de ontwikkeling van innovatieve (audiovisuele) digitale routes langs trage wegen

    Enkele nieuwe toeristisch-recreatieve producten ontwikkelen die alle natuurlandschappelijke en cultuurhistorische waarden van de vallei van de Rooigemsebeek  (5 waardevolle thema's) naar de eigen bevolking en toerist-recreanten beter ontsluiten en bekend maken.
  • Diverse communicatie-acties en doelstellingen


De nodige communicatieve activiteiten ontwikkelen om het gebied als een kwalitatieve toeristische bestemming met een sterke identiteit/appellation te promoten alsook om binnen het gebied voldoende draagvlak en kennis te creëren en ook om het korte ketennetwerk promotioneel te ondersteunen.

Uitvoering

Toerisme Vlaamse Ardennen vzw

Adres

Ronse
België

Wim Haesebeyt

9600 Ronse
België

Delen: