Atelier Bricolé: de belevingstuin op een educatieve manier naar binnen brengen

Programmaperiode
Projecten GLB Strategisch Plan (programmaperiode 2023 - 2027) en Europese projecten
Maatregel
LEADER - reguliere projecten
Thema
Leefbare en levendige dorpen
Provincie
Limburg
Lokale Actiegroep
Maasland
Beginjaar
2024
Projectkost
€52.556,50
Promotor
KATHOLIEK BASISONDERWIJS KINROOI
Periode
-
Situering

Atelier Bricolé wordt een nieuwe ontmoetingsplaats in het centrum van Kessenich. Na de realisatie van de belevingstuin aan de basisschool van Kessenich, wil het schoolbestuur vandaag een stapje verder zetten in de realisatie van een totaalproject. De belevingstuin wil de natuur dichter tot in de school brengen. Met het gerealiseerde project wil het schoolbestuur de kinderen de natuur op een unieke manier laten beleven door de realisatie van natuurelementen en factoren waardoor kinderen op een spelende manier kunnen leren. Het gemeentebestuur is daarin een grote partner, aangezien het bestuur de omheining ter bestrijding van gemotoriseerd verkeer en de aankoop van beveiligingsapparatuur zal financieren. Dit educatieve aspect willen we met ‘Atelier Bricolé’ ook naar binnen brengen. Natuureducatie heeft een vaste plaats in het pedagogisch programma van de school. Om dit nog beter tot uiting te brengen, hebben we ervoor gekozen om een leerwerkplek als tweede stap uit te werken. Deze ontmoetingsruimte zal dienst doen als klaslokaal voor lessen die onderwerpen zoals biologie of natuur behandelen, daarnaast willen we de ontmoetingsplaats ook laten fungeren als eetlokaal met zicht op de belevingstuin waarbij we uiteraard ook kiezen om op regelmatige basis eten uit eigen tuin op het bord te brengen. Dat geeft ons de kans om het aspect ‘korte keten’ al op een zeer jonge leeftijd aan onze kinderen aan te leren. Als kleine gemeente waarin de focus op landbouw ligt, willen we met dit lokaal het concept rond de korte keten en de toeleveringsketens op een unieke manier tot bij de jongeren brengen. Tot slot wensen we het lokaal ook te voorzien van een fietsenstalling. Natuur en biodiversiteit heeft enkel baat bij een duurzame mobiliteit. Met een overdekte fietsenstalling moedigen we ook deze mind shift aan. Dat brengt ons tot een project dat we tevens ook kunnen verhuren/uitlenen aan andere scholen of verenigingen. We willen dit uiteraard niet alleen doen. We hebben in het voorgaande – afgesloten – project al kunnen rekenen op de steun van bijvoorbeeld Velt vzw en Natuurpunt. Met hen willen we de samenwerking intensifiëren. We denken dan bijvoorbeeld aan het gebruik van het lokaal als best case in het kader van biodiversiteit, als ruimte voor de organisatie van evenementen met betrekking tot tuinen en natuur en bovenal als mede-inrichter van het lokaal. Als schoolbestuur schakelen wij deze professionals graag in om samen met ons een zo compleet mogelijke educatieve ruimte te voorzien voor onze schoolgaande kinderen. Met bovenstaande doelstellingen zijn we ervan overtuigd dat we samen met Leader de uitdaging tot uitbouw van multifunctionele (ontmoetings-)ruimten kunnen bewerkstelligen. De nadruk op educatie en biodiversiteit is in ons educatief programma natuurlijk belangrijk tijdens de schooluren. In de naschoolse periode beogen we met dit project ook een bijdrage te kunnen leveren aan de sociale inclusie. Door jongeren met oudere mensen in dialoog te laten treden in deze ruimte, rekenen we op kruisbestuiving, de transmissie van kennis én werken we aan de bestrijding van het sociaal isolement in onze gemeente. Door de kleine dingen samen te doen, van elkaar te leren én elkaar niet los te laten zijn we ervan overtuigd dat Atelier Bricolé een meerwaarde is in het educatief programma van de school, maar ook een actieve bijdrage levert aan de fierheid van de inwoners in de omgeving door het multifunctioneel gebruik van deze locatie.

Doelstellingen
  • Met Atelier Bricolé willen we een leerwerkplek realiseren waar jongeren kunnen bijleren over natuur, biodiversiteit en de korte keten. Met dit lokaal brengen we de natuur als het ware naar binnen en zorgen we voor een duurzame verankering van deze thema’s in het pedagogisch programma van de school. Het is de bedoeling dat de jongeren tijdens de thematische lessen gebruik zullen maken van het didactisch materiaal dat hier aanwezig is, uiteraard met uitzicht op de belevingstuin. In tweede instantie rekenen we op een kruisbestuiving tussen het lokaal en de belevingstuin, waarbij elementen uit de belevingstuin in het lokaal kunnen worden bestudeerd;
  • Atelier Bricolé is voor het schoolbestuur niet enkel een leerwerkplek, maar ook een ontmoetingsruimte waarin de kinderen met elkaar in dialoog kunnen gaan bij het eten van hun maaltijd én waarbij de focus ligt op adaptatie. Wij richten ons op educatie omtrent de korte keten en natuurlijk beweging. Dit doen we door actief in te zetten op buiten bewegen, bewustmaking omtrent de korte keten en geven we impulsen omtrent duurzame mobiliteit. Op die manier creëren we met Atelier Bricolé als het ware een mini -‘blue zone’ voor onze kinderen en leren we hen bij omtrent de organisatie van de voorzieningsketen. Concreet willen de kinderen bewust maken van hoe eigen voedsel uit eigen tuin te kweken en hoe leuk én leerrijk het is om dit zelf te kweken en op te eten. Door dit te doen – in samenwerking met vrijwilligers – hopen we ook financieel een verlichting voor de ouders te kunnen zijn. Anderzijds realiseren we de mogelijkheid om door de belevingstuin te wandelen en leren we hen binnen over deze eenvoudige manier van bewegen en de invloed van beweging op het menselijk lichaam. Met de ruimte om fietsen en steps te plaatsen, werken we deze doelstelling volledig af en stimuleren we de kinderen om zich op een duurzame en gezonde manier van en naar school te verplaatsen;
  • We wensen deze leerwerkplek en ontmoetingsruimte ook open te stellen voor exposities en vergaderingen van belanghebbenden en geïnteresseerden in de thema’s natuur, biodiversiteit, biologie en korte keten. Samen met hen moet het Atelier een steeds veranderende omgeving worden die kinderen inspireert. Dit willen we doen door de leerkrachten de mogelijkheid te geven het lokaal aan te passen aan de eigen behoeften met eigen didactisch materiaal. Anderzijds bekijken we ook met externen hoe hun beeldmateriaal actief kan bijdragen tot de educatie van de kinderen. We denken dan bijvoorbeeld aan een aanpassing van het materiaal volgens de seizoenen en oogstperioden;
  • Na schooltijd willen we de ruimte ter beschikking stellen van de gemeenschap. Net zoals de belevingstuin beogen we een dialoog tussen de jongere en de oudere generaties. Door deze generaties hier samen te brengen, rekenen we enerzijds op uitwisseling van ervaringen en ideeën en proberen we anderzijds het sociaal isolement in een plattelandsgemeente als Kinrooi te doorbreken. Tot slot werken we met deze doelstelling ook aan de Europese doelstelling ter bevordering van de sociale inclusie.
Uitvoering

Kinrooi

Projectpartners
Gemeente Kinrooi
Delen: