Boerderleren

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
Versterken omgevingskwaliteit en vitaliteit van het platteland door samenwerking
Thema
Diversificatie van landbouwactiviteiten
Provincie
Antwerpen
Beginjaar
2020
Projectkost
€183.385,00
Promotor
Projectvereniging Streekvereniging Zuidrand
Periode
-
Situering

Met BOERDERLEREN willen we een leertraject ontwikkelen om kinderen van de tweede graad lager onderwijs een halve dag per seizoen aan de slag te zetten op de boerderij, gebaseerd op de principes van de openluchtklassen, boerderijschool en ervaringsgericht leren. Tijdens de verschillende activiteiten op de boerderij krijgen de leerlingen de kans om zelf te doen, te ontdekken en te leren over natuur in de ruime zin en voedselvoorziening, maar ook persoonlijke en sociale vaardigheden worden ontwikkeld. We willen binnen de projectperiode minimaal 140 kinderen uit 7 scholen in de Zuidrand betrekken. Door een intensieve begeleiding van zowel school als boerderijlocatie beogen we een sterk educatief resultaat voor de scholen en een duurzame verbredingsactiviteit voor boeren dat ook bruikbaar is in samentuinen. Daarnaast willen we een digitaal luik toevoegen, zodat de voor- en naverwerking op een interactieve manier kan. De educatieve app wordt zo ontwikkeld, dat deze zowel bruikbaar is bij testboerderijen in de Zuidrand als in andere regio's, op andere landbouwbedrijven, op andere scholen en zelfs door het brede publiek buiten de schoolcontext. We willen zo een sterk educatief concept neerzetten over en op de boerderij. Binnen een lerend netwerk van landbouwers willen we kennis en ervaringen delen en het educatief materiaal kenbaar maken bij landbouwers binnen de gehele provincie. Via een promocampagne willen het materiaal ook uitdragen naar scholen binnen de ganse provincie. 

Doelstellingen
  1. De natuur in ruime zin en voedselproductie dichter bij de leerlingen brengen. Dit doen we door meerdere bezoeken aan een boerderij of samentuin te organiseren samen met de klassen uit de regio. Tegen midden 2022 hebben minstens 7 scholen vier maal per jaar een bezoek gebracht aan een boer/tuinder. Door dit bezoek zijn de kinderen zich meer bewust van het groeiproces van planten en dieren en zijn ze meer bewust van de impact van de natuur op ons leven en van de mens op de natuur. Na dit project hebben klassen en boeren een stevige band opgebouwd om duurzaam samen te werken. 
  2. Een positieve band opbouwen tussen de boer/tuinder en de lokale bewoners. Door het educatief project buiten de schoolmuren te trekken en daarnaast aan te bieden via een educatieve app, komen kinderen, en bij  uitbreiding hun ouders, leerkrachten en omwonenden, meer in contact met het boerderijleven en de voedselproductie in het algemeen. Zo kan de boer/tuinder werken aan een positief imago, waarbij samenwerking centraal staat.
  3. De boer kent een verbreding van zijn activiteiten. De boer krijgt met dit project de kans om aan verbreding van zijn activiteiten te werken. We stimuleren hierbij duurzame tewerkstelling voor de landbouwers door hun educatieve vaardigheden aan te scherpen en hen zo de kans te geven extra verbreding te realiseren op hun bedrijf. 
  4. Educatie voor een groter publiek en ruimere scholengemeenschap, ook buiten de Zuidrand. Door een educatieve app te ontwikkelen, die buiten de schoolmuren kan gebruikt worden, vergroten we de draagkracht voor het project. Niet alleen binnen het klasgebeuren, maar ook tijdens de vrije tijd kunnen kinderen met hun ouders en grootouders in contact komen met het boerderijleven. Door de app ook beschikbaar te stellen voor anderen, vergroten we de impact van dit project. Om deze app te promoten zal deze ook kenbaar gemaakt worden binnen het lerend netwerk bezoekdeboerderij, dat getrokken wordt door Hooibeekhoeve. We doelen 2000 downloads tegen midden 2022.
Uitvoering

Projectvereniging Streekvereniging Zuidrand 

Adres

2550 Kontich
België

Greet De Wilde

2550 Kontich
België

Delen: