CSR op Kasteeldomein De Lovie als katalysator voor sociale en inclusieve plattelandsontwikkeling

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Armoede en kwetsbaarheid
Provincie
West-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Westhoek
Beginjaar
2020
Projectkost
€159.500,00
Promotor
De Lovie
Periode
-
Situering

Een unieke mogelijkheid doet zich voor om middels een transversaal samenwerkingsverband bijzondere mogelijkheden te bieden voor verschillende kwetsbare doelgroepen in de Westhoek. De samenwerking van De Lovie vzw, De Groene Kans vzw, Sowepo vzw , Kringwinkel West vzw, Interwest vzw en CSR-consultancy bureau Tubata zal nieuwe deuren openen naar sociale en inclusieve plattelandsontwikkeling in de Westhoek. Door in te zetten op Corporate Social Responsability (CSR) op het kasteeldomein De Lovie kunnen de promotoren van het project nieuwe vormen van (omgekeerde) inclusie bereiken, eveneens de erfgoedontsluiting van Kasteel De Lovie én dit alles met een grote meerwaarde voor de vele partners uit landbouw en culturele hoek in de regio. Het project zal de Westhoek positief op de kaart zetten door de combinatie te maken van CSR met het organiseren van teambuildings en meetings en hiermee grote bedrijven en multinationals aantrekken naar de regio. De promotoren willen eveneens de samenwerking en investering maximaal inzetten door met een zomerterras de hand te reiken naar het reguliere plattelandstoerisme en zullen hiermee ook de duurzaamheid van het project verder onderbouwen.

Doelstellingen
  1. Organiseren van CSR-teambuildings: De promotoren willen hun sterktes als sociale organisaties uitspelen en grote bedrijven een return voorschotelen voor hun CSR-incentive en Sociale Marketing Programma. De bezoekers komen ʹdeels in functie van hun eigen programma - ter plaatse in contact met de werking van de promotoren en partners in het project. Dit resulteert in meer zichtbaarheid voor de promotoren en partners van dit project, wat zal resulteren in meer cont(r)acten, fondsenwerving, opdrachten, .. *Effecten: 1) dit programma zal voor de 3 promotoren zorgen voor rechtstreekse duurzame tewerkstelling op het kasteel 2) het zal bijdragen aan omzet en vervolgens tewerkstellingskansen vergroten bij de lokale toeleveranciers van diensten en producten 3) door in te zetten op de korte keten en lokale producten wordt transport van deze goederen vermeden, CO2 uitgespaard en komt dit ten goede aan het klimaat
  2. Genereren van inclusie op het kasteeldomein: Voor de invulling van Kasteel De Lovie kan gekozen worden uit een waaier van diverse opties. Echter zijn de aanvragers voor het zorgdomein op zoek naar activiteiten waar sociale inclusie verregaand kan in meegenomen worden. De activiteiten binnen dit project geven de kans aan onze patiënten op het domein, die vaak tot de zwakste van doelgroep behoren, om de wereld van buitenaf naar hen toe te brengen. Het zal op vele vlakken exclusief zorgen voor de broodnodige omgekeerde inclusie van deze bewoners en voor anderen zal het nieuwe deuren openen. De CSR-teambuildings geven een breeds scala aan mogelijkheden tot inclusie. 1) Tijdens de voorbereiding van de activiteiten kunnen verschillende doelgroepen ingeschakeld worden op een rustige manier en kunnen taken over een soms voor de individuen benodigde langere tijd worden uitgespreid. 2) Bij ontvangst, pauze, middagmaal kunnen andere meer interactieve vormen van sociale inclusie gevonden worden 3) Bij het beleven van het recreatieve, sportieve of educatieve luik van de CSR-teambuildings kunnen de meest interactieve vormen van inclusie gevonden worden. Samen sporten vb. geeft een volledig andere dimensie aan de beleving * Effecten 1) Omgekeerde inclusie op het kasteeldomein zal vele bruggen te bouwen voor hen die in daartoe anders weinig opties kennen (kansarmoede) 
  3. Genereren van beleving in het kasteel: Door het organiseren van de CSR-teambuildings kan Kasteel De Lovie ontsloten worden richting Open Erfgoeden in de richting van een duurzame herbestemming. De zalen op het gelijkvloers en de eerste verdieping worden op een duurzame manier ontsloten met het publiek. Zowel de architectuur als de erfgoedwaarden van het interieur kunnen met de bezoeker worden gedeeld. Waar de zalen op de gelijkvloers vooral richting de grotere sessies en voor de koffie/lunch ruimte worden ingeschakeld, kunnen de kleinere ruimtes op de eerste verdieping perfect dienen als breakout rooms om de pakketten in kleine teams verder te zetten. Met dit project draagt de invulling op Kasteel De Lovie niet enkel bij aan de werking op het domein, maar deze beleving op kasteel ook uitstralen naar vele potentiële actoren in de omgeving. *Effecten: 1) De streekidentiteit wordt beleefd op een belevende/charmerende manier mét meerwaarde voor de bezoekers. 2) Extra tewerkstellingskansen liggen in het verschiet door het faciliteren van deze en andere toekomstige initiatieven op het kasteel
  4. Realiseren zomerterras door de maatwerkbedrijven: De samenwerking met de maatwerkbedrijven is er op gericht om een win-win te realiseren. Enerzijds kunnen de maatwerkbedrijven instaan om de logistieke werklast op te vangen bij de teambuildings, anderzijds kunnen zij hier ook nieuwe markten vinden voor hun bedrijf. *Effecten: 1) Extra sociale tewerkstelling zal daadwerkelijk gecreëerd worden op/rond het kasteel 2) Het project biedt ook de uitgelezen kans om binnen het kader van de sociale tewerkstelling allerhande opleidingstrajecten te organiseren 3) De nieuwe contacten met grote bedrijven kunnen ook leiden tot nieuwe opdrachten en tot bijkomende tewerkstelling voor de promotoren
  5. Duurzaamheid van het project realiseren: De bestendigheid van het concept & samenwerking vormt het uitgangspunt voor de aanvragers. Daarom willen ze hard inzetten op:
  • Het selecteren van de juiste partners voor het project: actoren die willen participeren dienen geloofwaardig te zijn
  • Het creëren van hoogwaardige, aantrekkelijke CSR-teambuildings. Deze dienen getest, aangepast en klaar te zijn voor verdere lancering.
  • Zichtbaarheid geven aan zowel copromotoren als partners
  • Het samenstellen van een stevig en realistisch businessplan (incluis marketingplan)
  • Effecten 1) Voor betrokken actoren in de regio bijdragen tot meer omzet en meer tewerkstellingskansen genereren 2) Voor diverse partijen die aan landbouwverbreding doen of met een kleine onderneming balanceren op de rand van de leefbaarheid zal het project bijdragen aan een verhoging van de bestaanszekerheid
Uitvoering

De Lovie 

Adres

8600 Diksmuide
België

Dries Vandewoude

8970 Poperinge
België

Delen: