De Grote Goesting Jaar Westhoek

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
West-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Westhoek
Beginjaar
2020
Projectkost
€120.000,00
Promotor
Westtoer
Periode
-
Situering

In 2021 organiseert Toerisme Westhoek/Westtoer een de grote goesting-jaar in 2022 rollen we dit uit naar een West-Vlaams gastronomiejaar.

Zo'n themajaar komt bottop-up tot stand met de publieke en private toeristischestreek actoren. De private sector en de diensten voor toerisme zorgen voor de (nieuwe) productontwikkeling en evenementen/activiteiten. Westtoer/Toerisme Westhoek zorgt voor de coördinatie van de acties mbt productontwikkeling/evenementen en vooral voor de bovenregionale marketing.

De essentie van het jaar is een programma van activiteiten en evenementen klein en groot, ontwikkeld door de streekspelers. Samen met de Westhoek storytellers (opleiding Syntra) worden er o.a. belevingsvolle vertelproducten ontwikkeld (als onderdeel van de productontwikkeling). Westtoer zet dat jaarprogramma promotioneel in de Vlaamse markt met als doelstelling om dag- en verblijfstoeristen te werven.

Omdat kleine lokale actoren het moeilijk hebben met bovenlokale marketing, gaat Westtoer net met dit dossier een versnelling hoger om hun toeristisch aanbod in de markt te zetten. En dit onder meer door te investeren in goed beeldmateriaal (fotografie, video͛s,͙Ϳ͕door te experimenteren met online marketing en sociale media en door het afsluiten van creatieve mediadeals. De marketingcampagne voor het themajaar is de essentie van dit Leaderdossier. Enkel hiervoor worden middelen aan Leader gevraagd alsook voor één actie mbt productontwikkeling (Westhoek storytellers). 

Doelstellingen

Uit ervaring weten we dat themajaren zeer in de smaak vallen bij zowel de toerist/recreant, bij de toeristische sector uit de streek en bij Vlaamse pers en media. We willen de (nieuwe) productontwikkeling en de vele evenementen/activiteiten rond het thema de grote goesting promotioneel een niveau hoger tillen. Immers, met meer budget kan je communicatief je bereik vergroten en ook meer promotieacties op grotere schaal doen (vb. van lokaal-regionale promotie naar promotie in de Vlaamse provincies). Voorbeelden van hoe we dit kunnen doen vind je verder in dit dossier.

Belangrijk binnen dit promotioneel geheel is dat Westtoer sterk wil inzetten op online promotie en in dit kader sterk wil experimenteren. Dit vooral op sociale media zoals Facebook en Instagram en ook met influencers, maar ook nog op andere nieuwe kanalen. Een goede mediamix met kwalitatieve mediadeals zijn essentieel. Goede beelden en videos vormen de basis van de online marketing.

We willen in het de grote goesting jaar bezoekers aantrekken naar de Westhoek die specifiek geïnteresseerd zijn in het goede leven en de couleur locale en dit voor dag- of verblijfstoerisme (een korte vakantie, een weekendje of een midweek weg of voor een dagtrip).

We gaan met dit themajaar vele kleine en grote initiatieven rond het thema de grote goesting bundelen in een groter geheel ʹeen jaarkalender - zodat het interessanter is om te communiceren alsook om bezoekers aan te trekken. Zo werk je versnippering van initiatieven tegen en creër je meer body en content ter versterking van je streekverhaal en streekidentiteit. Dit opnieuw om finaal dag- en verblijfstoerisme te stimuleren.

Met de organisatie van een regionaal themajaar versterken we de samenwerking tussen de toeristische streekactoren, zowel publiek als privaat (logies, reca, diensten voor toerisme, gidsen,͙Ϳ omdat we inspelen op het regiogevoel en het streeklekkers waar vele actoren trots op zijn. We creëren lokaal engagement en zetten aan tot samenwerking tussen de spelers. We willen globaal ook het regiogevoel vergroten en de coherentie vergroten door als één geheel samen aan de slag te gaan.

We reiken een interessant thema (de grote goesting in de Westhoek) aan aan pers en media om over te schrijven en persbezoeken rond te organiseren in de streek en op die manier willen we meer free publicity genereren.

We denken ook duurzaam want we gaan de promotie van kleinschalige initiatieven (affiches, flyers, meer digitaal voeren waardoor we het vele drukwerk reduceren (ook bv. 1 drukwerk voor de hele regio ipv 17 verschillende per stad/gemeente). De sector vraagt hier ook om, dus we spelen in op de vraag.

De Westhoek bestaat uit grote en kleine toeristische actoren die willen meespelen in dit streekverhaal. Werken op regioschaal op vraag van de sector met een deftig budget, zorgt ervoor dat we voor klein en groot meer kunnen doen (op vlak van kennen, kunnen en budget) dan dat ze op hun eentje promotioneel nooit rond zouden krijgen.

We willen een belangrijk actiepunt realiseren (de realisatie van een de grote goesting themajaar) uit het strategisch beleidsplan toerisme en recreatie Westhoek, dat tot stand kwam met inspraak van de lokale toeristische actoren en ook door hen wordt gedragen.

Uitvoering

Westtoer

Adres

8600 Diksmuide
België

Valérie Lieve Heyman

8200 Sint-Andries
België

Delen: