Een levende Antitankgracht beleven

Programmaperiode
PDPO II-projecten ('07-'13)
Thema
Plattelandsonwikkeling
Provincie
Antwerpen
Assen
As 3
Beginjaar
2011
Projectkost
€982,65
Promotor
Toerisme Provincie Antwerpen vzw
Periode
-
Situering

Omwille van de vermelding van de Antitankgracht in verschillende beleidsdocumenten, werd er vanuit diverse invalshoeken aandacht besteed aan het gebied. Zowel Regionaal Landschap de Voorkempen (educatieve invalshoek en landschapsontwikkeling), als de cel Gebiedsgericht Beleid van het provinciebestuur (InterregIVa-project ‘Forten en Linies in Grensbreed Perspectief’) als Toerisme Provincie Antwerpen vzw (ontwikkeling van een thematische fietslus en tegelijkertijd invullen van ‘missing links’ in het fietsknooppuntennetwerk) werkten aan de ontsluiting van de Antitankgracht. Deze drie invalshoeken werden dan ook geïntegreerd in één totaalproject - ‘Een levende Antitankgracht beleven’ – met als doel het beschermd landschap te laten leven (natuur- en landschapsontwikkeling) en beleefbaar te maken (natuurgerichte recreatie, recreatief medegebruik). Het project bestaat uit drie luiken: een educatief luik, een infrastructureel, en een luik rond vermarkting en promotie. Het geheel wordt omkaderd door de ‘integraalstudie’, die specifiek tot doel heeft de acties rond recreatieve ontsluiting uit het Landschapsbeheerplan Antitankgracht verder uit te werken. De studie wordt uitgevoerd tussen juni 2010 en het voorjaar van 2011. Het educatieve luik zorgt voor een gestructureerd onthaal van de (potentiële) gebruikers en voor het vestigen van de aandacht op de natuur- en landschapswaarden en de andere troeven van de Antitankgracht (militair erfgoed – geschiedenis – ecologie - …). Daarmee worden de bezoekers gesensibiliseerd en vergroot het draagvlak voor natuur- en landschapsbeheer van de Antitankgracht en omgeving. Bezoekers worden geleid via een structuur van twee onthaalpoorten (Forten van Stabroek en Oelegem), vijf onthaalpunten (vb. station Kapellen), een twintigtal rustpunten en drie routestructuren. De onthaalpoorten, onthaalpunten en rustpunten worden ingericht met infoborden, fietsenstallingen, zit- of picknickbanken, etc. De ruggengraat van het project bestaat uit het ontsluiten en/of ontwikkelen van een recreatieve route langs de Antitankgracht. In het Landschapsbeheerplan werd reeds een fietstracé beschreven waarover consensus werd gevonden tussen de verschillende betrokken partners. Voor dit project werd gekozen voor het ontwikkelen van twee delen van het consensustracé (Stabroek en Brecht-Schoten). Met de ontwikkeling van deze twee missing links is het tracé langs en nabij de Antitankgracht ook aantrekkelijk, veilig en comfortabel genoeg om te ontsluiten en vermarkten. De aanleg van deze paden zal gebeuren volgens de totaalvisie die wordt ontwikkeld in de integraalstudie. Tenslotte wordt het geheel vermarkt en gepromoot. Voor de vermarkting zal worden gewerkt met een specifieke aanpak per doelgroep: de ‘rustzoeker’ op basis van de fietsknooppuntenkaart en/of de flyer ‘Antitankgrachtroute’, de ‘meerwaardezoeker’ op basis van de belevingsbox (waarin o.a. een ‘oorlogskaart’ zit) en de infoborden, kinderen op basis van een spel, een jonger publiek op basis van audioverhalen (Storytelling), en tenslotte de totaalbeleving (eerder voor daguitstappen) via PPS’en. Bezoekers kunnen langs en nabij de Antitankgracht fietsen via drie routes: een lijnvormige langs de Antitankgracht loopt (ong. 40 kilometer enkel traject), de lusvormige Antitankgrachtroute in het noorden (nieuw te maken, ongeveer 50 kilometer) of de lusvormige Waterwegenroute (bestaat reeds, 30 kilometer). De belevingsvolle routes worden gepromoot via verschillende, aan de doelgroep aangepaste kanalen (vb. social media), en via een spetterend openingsevent. Binnen deze PDPO-aanvraag zijn volgende acties ondergebracht: aanleg fietspad Brecht-Schoten, vermarkting en promotie.

Doelstellingen

Het beschermd landschap ‘Antitankgracht’ ontsluiten op educatief en toeristisch-recreatief vlak; - Zodat, op basis van sensibilisering over het omringende landschap, de cultuurhistorische elementen, en de fauna en flora, een draagvlak wordt gecreëerd voor het beheren en in stand houden van het beschermd landschap; - En bezoekers de Antitankgracht in al haar facetten, op interactieve wijze, kunnen beleven, in de eerste plaats per fiets, zonder hierbij de draagkracht ervan te overschrijden - Recreatieve ontsluiting van heel het beschermd landschap op een integrale manier, d.i. volgens de totaalvisie die in de integraalstudie werd ontwikkeld (vb. uniformiteit op vlak van materialen voor aanleg fietspaden) - Kwalitatief en kwantitatief opschalen fietsknooppuntennetwerk door realiseren missing links - Draagvlak en samenwerking creëren tussen alle betrokken gemeenten en andere belanghebbenden zodat een integrale aanpak mogelijk is - Het beschermd landschap ‘Antitankgracht’ versterken als identiteitsbepalend element voor de Voorkempen (regio waar toeristen en recreanten terecht kunnen voor een grote waaier aan zachte recreatievormen: met of zonder cultuurbeleving, fietsend of wandelend, voor spanning of ontspanning, …); met dit project krijgt de Voorkempen ook een vernieuwend imago, waar het boeiend is voor jong en oud om te vertoeven.

Uitvoering

Toerisme Provincie Antwerpen vzw

Adres

Antwerpen
België

Liesbet De Wit

2018 Antwerpen
België

Delen: