Genieten in de grensstreek

Program period
PDPO II-projecten ('07-'13)
Theme
Toerisme
Province
West-Vlaanderen
Axis
As 4
Start year
2011
Promotor
Toerisme Westhoek (Westtoer)
Period
-
Situation

Poperinge, Alveringem, Heuvelland en Vleteren spelen op diverse domeinen een prominente rol in het Westhoektoerisme (Eerste Wereldoorlog, natuur en landschap, musea, recreatie, ...). Toch ervaren ze de nood om zich beter te onderscheiden en te positioneren t.o.v. de andere Westhoekgemeentes. Om dit te realiseren wordt ingezet op de ontwikkeling van een nieuwe themalijn. Terwijl bijna de volledige regio met inbegrip van de private actoren zich in hoofdzaak focussen op het thema van de Eerste Wereldoorlog is het ontwikkelen van een nieuwe themalijn rond streekgastronomie en genieten een slimme zet. Deze themalijn kan voor een aangename afwisseling zorgen voor het WOI-verhaal in de Westhoek.

Het verzekeren van het voortbestaan van de kleine cafeetjes vormt een eerste belangrijke prioriteit. Op basis van een SWOT-analyse wordt een kwaliteitstraject ontwikkeld voor de 2 volgende jaren. Hoogtepunt wordt de uitreiking van een Q-label voor de deelnemende zaken. Naast het versterken van de sector en het verbeteren van het overleg tussen gemeentelijke overheid en private actoren vormt het verder ontwikkelen van het centrale thema rond streekgastronomie en genieten een belangrijke uitdaging. Om deze themalijn te ontwikkelen wordt gedacht aan acties zoals 'De vergeten gerechtendag', 'Het weekend van het bruine café' en 'Jazz in de herberg'. Kroon op het werk wordt een nieuwe en leuke pocket met alle typische kroegen, onuitgegeven bierrecepten en andere wetenswaardigheden met als titel 'Den Estaminet'.

Het project bestaat uit 5 grote acties:

  • Actie 1: verzekeren van het voortbestaan van de kleine cafeetjes en optimaliseren van het overleg tussen de lokale overheid en de private sector
  • Actie 2: ontwikkelen van nieuwe toeristische producten voor individuen en groepen rond het thema streekgastronomie
  • Actie 3: ontwikkelen van een netwerk rond bier en hop met vier centrale punten
  • Actie 4: Den Estaminet: de nieuwe bijbel voor de kleine authentieke cafeetjes
  • Actie 5: vergeten streekgerechten

 

Goals

Het project wil volgende algemene doelstellingen bereiken:

  • De betrokken gemeentes beter onderscheiden en positioneren t.o.v. de 'concurrenten' in de Westhoek;
  • Verhogen van de bekendheid van de gemeentes om hun attractiviteit als toeristische bestemming te vergroten;
  • Het toeristische product versterken op vlak van RECA;
  • De gemeentes sterker profileren voor het korte verblijfstoerisme.
Execution

Toerisme Westhoek (Westtoer)

Address

Westhoek
België

Valerie Heyman

8600 Diksmuide
België

Delen: