Goesting in een lekker stukje platteland?

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
West-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Westhoek
Beginjaar
2021
Projectkost
€138.500,00
Promotor
Stadsbestuur Diksmuide
Periode
-
Situering

Streekbewoners, omgevingsrecreanten, toeristische gasten en burgers houden van de eigenheid van een streek die hun omgeving of die hun vrijetijdsbestemming vormt. Diksmuide wil deze graag als hefboom inzetten om de kennis over het platteland kracht bij te zetten (het landschap, de landbouw, een kortere voedselketen). Kortom, de voordelen van de vruchten van het eigen landschap en van de lokale landbouw benadrukken.

De visienota Toerisme Diksmuide 2019-2024 heeft veel aandacht voor streekproducten, met boter en zuivel in het bijzonder. Volgende concrete acties zullen een nieuw doorlopend aanbod ondersteunen:

  • De botersnoep (werktitel), Diksmuidse boter in tafelporties
  • De Lekkerbekken-themaroute die de streekproducten verbindt
  • Update / upgrade van de IJzerhoevenroute
  • Wandelroute rond plattelandsbeleving in Keiem
  • Rust- en picknickbankennetwerk 
  • Optimalisatie van missing-links tussen het plattelandsdelen en de stad (veerverbindingen en neem me-mee-banken
  • Netwerk van streekproducten bevorderen via centrale verkoopplaats, pakketten en promotie 

Enkele promotionele activiteiten t.b.v. deze realisaties, zoals persmoment(en), promocampagne algemeen en promotionele acties tijdens evenementen (boerenmarkt, Boter- en Kaasfeesten, expo en lezingen, inspelen op regionale en landelijke thema-weken. We stemmen het project en de promotionele acties uiteraard af met de betrokken partners en instanties, horeca, producenten, distributie- en verkooppunten

Doelstellingen
  1. Goesting in en lekker stukje platteland? wil de twee economisch belangrijk(st)e sectoren in de Westhoek, nl. toerisme en landbouw nog meer verzoenen en onderling/wederzijds laten versterken: Toerisme zoekt naar sterke streekeigen elementen om de aantrekkingskracht van de regio te versterken. De landbouwsector zoekt, vindt en produceert steeds meer producten met een eigenheid en genereert op die manier bijkomende afzetmarkten die deze producten genegen zijn. In dit project vinden beiden hier een antwoord op hun vraag en gaan ze samen voor deze doelstellingen. Er zal ook extra synergie ontstaan tussen beiden én aanverwante spelers (cultuur, natuur, 
  2. Daarnaast zullen ook streekbewoners en burgers, die houden van een de eigenheid van de Westhoek er een interessant aanbod vinden. M.a.w. de korte keten krijgt een bijkomende impuls. Het project beoogt de kennis over het landschap, de landbouw, de voedselketen bij te stellen door de afstand tussen producent en gebruiker kleiner te maken. 
  3. Het project beoogt ook de kennis over het landschap en de landbouw vergroten, door de mensen er op uit te sturen en hier door kleine installaties de extra aantrekkingskracht te bevorderen. Het luik ontsluiting zal trouwens ook de vereenzaming mee tegen gaan (een andere doelstelling van de plattelandsprojecten) 
  4. Het imago van de Stad Diksmuide als Boterstad krijgt (aansluitend op het succesvolle Leaderproject Boterclubtocht uit 2018) met deze inspanningen nieuwe troefkaarten in handen. 
  5. De Grote Goestingjaren waarmee Toerisme Westhoek in 2021 en 2022 uitpakt, krijgt er enkele niet te versmaden stukjes aanbod bij om mee te promoten.
  6. Het project wil aanverwante projecten versterken en aanvullen, een vervolg bieden, cf. korte keten (Inagro), eetbaar landschap
Uitvoering

Stadsbestuur Diksmuide

Adres

8600 Diksmuide
België

Delen: