Korte keten Meetjesland, kortbij!

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
Oost-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Meetjesland
Beginjaar
2022
Projectkost
€233.066,00
Promotor
Plattelandscentrum Meetjesland vzw
Periode
-
Situering

Natuurpunt en partners Meetjesland, OBRA-BAKEN, EROV, Stad Eeklo, Schakel/Lodewijk De Raetstichting, Angär/plan B, Landelijke Gilden en Plattelandscentrum Meetjesland willen met dit project samen meer bekendheid geven aan en initiatief ontwikkelen voor de korte keten in het Meetjesland.

Het project vertrekt centraal vanuit een open en brede bevraging met diverse stakeholders in de regio, de Staten Generaal voor de Korte Keten (met producenten, organisaties, overheden, consumenten, bedrijven, instellingen, buurtwinkels, kleinhandel, ...).

Verder worden in dit project ook concrete initiatieven genomen die gericht zijn op een direct resultaat, nl. de ondersteunende communicatie, uitbouw van een ambassadeursnetwerk met gerichte initiatieven en de uitbouw van een aanvullend verkoopnetwerk korte keten (oa. met welzijnspartners). Met de methodiek narratief evalueren wordt op een beschrijvende manier de impact van het project geregistreerd. 

Doelstellingen

Het project wil het thema korte keten en het aanbod in het Meetjesland zichtbaar maken, tonen wat er is. De projectpartners willen een samenwerking aangaan met alle stakeholders in het Meetjesland, om samen mee vorm te geven aan een betere bekendheid en toegankelijkheid van de korte keten in het Meetjesland.

1. Staten-Generaal:

  • Alle stakeholders van de korte keten Meetjesland samenbrengen in een Staten-Generaal en met hen in gesprek gaan. De noden, behoeften en mogelijkheden van de verschillende groepen worden gedetecteerd, met de bedoeling om in het project hieraan zoveel als mogelijk te werken, en nadien feedback te geven aan de Plaatselijke Groep van Leader waar mogelijke klemtonen kunnen gelegd worden voor de toekomst.
  • De Staten-Generaal voor/van de korte keten wil een platform creëren over diverse sectoren heen- met focus op verbinding. Waarbij bij elke partij wordt nagegaan welke verbinding of meerwaarde er kan gecreëerd worden.
  • Toepassen van de methodiek narratief evalueren Namelijk de visie op korte keten beschrijvend bevragen, daarin patronen zoeken om een impactmeting te bekomen. En deze inzichten verankeren in de werkwijze van dit project. 
  • Een antwoord trachten te zoeken op het aanvoelen dat er vaak een mismatch lijkt tussen vraag en aanbod.

Voor de Staten-Generaal zal gewerkt worden met focusgroepen. Namelijk: korte keten initiatieven (producenten, boerenmarkten, logistiek en distributie), afnemers (Horeca en lokale handel ʹ buurtsupers (groot - klein verkooppunten)), Gemeentelijk beleid en intergemeentelijke stakeholders, de zorg- en welzijnsector ifv maatschappelijke inbedding en een open forum voor bevolking/consumenten.

2. Oprichting van een ambassadeursnetwerk:

  • Bewustmaking en gedragsverandering ontwikkelen van consumenten 
  • Bewustmaking van beleid in functie van korte keten 
  • Ambassadeursgroep werkt ondersteunend, vooral promotioneel 
  • Ambassadeurs kunnen ook een rol spelen bij het narratief evalueren

Voor de vorming en uitbouw van het ambassadeursnetwerk zal gezocht worden naar ambassadeurs in verschillende sectoren (verenigingen, Toeristische diensten, lokale horeca, B&B-uitbaters, restauranthouders, gidsen, vrijwilligers met interesse om lokaal een verhaal te vertellen, restaurants, ambtenaren lokale besturen, ...

3. Opzetten generieke promotie en communicatie:

  • Bekendheid geven aan korte keten Meetjesland, uitwerken en opzetten van een brandingscampagne met flankerende website en promotiecampagne 
  • Promotie en communicatie moet alle partijen omvatten, en na het project nog bijgehouden worden 
  • De korte keten in het Meetjesland beter profileren, op een duidelijke en onderscheidende manier zodat de individuele producenten meer gedragen worden

4. korte keten: bijkomende verkooppunten en maatschappelijke inbedding

  • Bijkomende verkooppunten korte keten realiseren in het Meetjesland, zodat elke inwoner op fietsafstand een verkooppunt vindt 
  • Gerichte benadering van buurtsupers om korte ketenproducten te verkopen 
  • Een antwoord vinden op : Hoe de zorg- én welzijnsector (bijkomende dagbesteding, time-out projecten, zorgorganisaties, rusthuizen, stap af, langdurig werklozen..) en korte keten samen een verhaal kunnen schrijven in het Meetjesland? 
  • Verbindend werken
  • Plekken uitbouwen waar de korte keten
  • Initiatieven samen werken met andere sectoren en andere waarden kunnen toevoegen aan het korte keten verhaal
  • Verbinding maken naar andere sectoren en specifiek sociale tewerkstelling in combinatie/verbinden met korte keten initiatieven verder verkennen en uitwerken
  • Door sociale tewerkstelling te verbinden met Korte keten initiatieven wordt ingezet op inclusie.
  • Het delen van expertise in de sociale tewerkstelling - Verbinden met het Werkburo Oost-Vlaanderen op het thema supported employement 

Hiervoor zal er actief ingezet worden op enderzijds de producenten en stakeholders en anderzijds de verbinding met verschillende welzijns- en andere sectoren en buurtsupers.

5. Stuurgroep Alle partners nemen deel aan de stuurgroep, en ad hoc zullen experts/betrokkenen uitgenodigd worden om het project en proces verder vorm te geven.

Uitvoering

Plattelandscentrum Meetjesland vzw

Adres

9850 Nevele
België

Delen: