Kunst op het hof in het Hageland

Programmaperiode
PDPO II-projecten ('07-'13)
Thema
Recreatie en Toerisme
Provincie
Vlaams-Brabant
Assen
As 4
Beginjaar
2012
Projectkost
€5.000,00
Promotor
KVLV vzw
Periode
-
Situering

Het Hageland beschikt over een aantal toeristisch interessante troeven. De in dit project geselecteerde regio wordt  gekenmerkt door de aanwezigheid van fruitteelt, akkerbouw en veeteelt en een glooiend, landschappelijk aantrekkelijk en afwisselend landschap met (gewezen) hoeves en kastelen met een rijke geschiedenis in Lubbeek. Het Hageland produceert ook verschillende streekproducten. Al deze troeven kunnen door een origineel plattelandsbelevingsevenement  sterker in de verf worden gezet. 

Kunst op het hof is een kunst- en plattelandsroute rond landschap, landelijk erfgoed, landbouw en kunst. Kunst wordt als hefboom gebruikt voor de ontdekking en ontsluiting van de streek als toeristisch attractief gebied.. De  streekeigen troeven spelen een dominante rol. De samenwerking met de bewoners is cruciaal.

KVLV schrijft een eigen route uit, van ongeveer 30 kilometer, langs  een tiental sites (hoeves of andere karakteristieke plattelandsgebouwen) en langs landschappelijk waardevolle elementen en verbindt deze met  kunst. Deze sites staan gedurende drie dagen open voor het publiek.

Diverse kunstvormen (van een voldoende hoog artistiek niveau)  vinden in deze sites een origineel decor. Het project maakt kunst ook toegankelijker en verbindt dit met de troeven van de streek. Vele recreanten brengen ook graag een bezoek aan een boerderij. Dit in combinatie met kunst en een mooie route verhogen het belevingsaspect. In de regio lenen een aantal actieve veeteelt-, fruitteelt- en akkerbouwbedrijven zich hier uitstekend toe. Daarnaast zijn er enkele kastelen en herbestemde gerestaureerde hoeves die ook een origineel decor vormen voor kunst en plattelandsbeleving.

Een projectmedewerker staat in voor het kunstgedeelte en stelt een kunstcomité samen voor de selectie van kunstvormen en van kunstenaars. De selectie gebeurt op basis van kwaliteit, niveau en een rode draad. Indien mogelijk, ontwerpen kunstenaars werk in functie van de site. Zo krijgt het specifieke karakter van een site of een deel van het landschap extra aandacht.

De deelnemers leggen de route bij voorkeur af per fiets. In de mate van het mogelijke zorgt KVLV ervoor dat de route voor auto’s en fietsers veilig is en waar nodig mekaar niet kruist. Het toelaten van wagens geeft mindermobielen de kans om ook van dit event te genieten.

De uitstippeling van de route, die aan alle kwaliteitseisen van het concept moet beantwoorden, is een langdurig en intens proces waarbij zeer veel lokale actoren zijn betrokken. Ook de samenwerking met andere instanties en organisaties is cruciaal .

De recreantbezoekers maar ook de Hagelanders zelf  (her)ontdekken een aantrekkelijke regio.  Voor het verhaal achter dit landschap maken we een toegankelijke brochure en doen hiervoor een beroep op een geograaf, plattelandsexpert van de regio. De landschappelijke kwaliteit van de route met  ondermeer het open ruimte karakter is cruciaal voor dit recreatief evenement.

De brochure beschrijft zowel het fysische systeem, de sociaaleconomische context als het historische relevante karakter van de verschillende punten op de route. De grote verscheidenheid en variatie in het landschap biedt bijzondere troeven voor  de belevingswaarde. Naast een brochure werken we ook een routefolder uit voor elke deelnemer. De gehele route wordt ook bewegwijzerd.

Zeer belangrijk is het feit dat een ruime groep Hagelanders samenwerkt  aan dit meerdaags event: de eigenaars, landbouwers, vrijwilligers van lokale verenigingen e.a. dorpsbewoners. Zij worden van bij de start bij het proces betrokken, dus ruim een jaar voordien.

Er wordt tevens naar samenwerking gestreefd met de betrokken gemeente(n), provinciale diensten, andere verenigingen zoals bv. VVV, erfgoedverenigingen, Davidsfonds, regionaal landschap, toeristische diensten (zie ook verder).

Voor de coördinatie van het geheel wordt een regionaal consulent ingezet. Zij spreekt mensen aan, coacht lokale actoren, formaliseert contacten en dit in overleg met een stuurgroep. Honderden vrijwilligers dragen hun steentje bij tot de organisatie van het event  (catering, bewegwijzering, onthaal, parking, promotie, op- en afbouw, ..) Zij komen samen in  werkgroepen en worden begeleid en gestuurd door de regionale consulente. Zij kan rekenen op ondersteuning van andere medewerkers en trekkersfiguren uit de vrijwilligersgroepen.

Deze vrijwilligers (hoofdzakelijk vrouwen ) zijn tijdens het event enthousiaste ambassadrices van hun regio. Zij staan borg voor een gastvrij en vriendelijk onthaal aan elk site en voor een georganiseerd verloop. Zij maken mensen wegwijs in hun streek. Vrijwilligers verhogen het belevingsaspect met een verzorgde catering waarbij het gebruik van streekeigen producten en hoeveproducten een evidente zaak is. Zij maken gebruik van alle troeven van hun regio.  

Een sterke communicatie rond dit project is wezenlijk en daarin wordt sterk geïnvesteerd.

Een communicatiedeskundige wordt mee opgenomen in de stuurgroep en zorgt voor een communicatieplan.

Via dit evenement van bewustmaking, informatie en beleving krijgt een specifieke streek van het Hageland extra aandacht. Door op een originele en unieke manier een deel van het Hageland te ‘ontsluiten’ zetten we deze regio op de toeristische kaart.

Doelstellingen

Het project heeft verschillende doelstellingen die op een harmonische manier met elkaar worden verweven

 

  1. Tegemoetkomen aan de vraag van recreanten naar hoogwaardige en originele vormen van plattelandsbeleving door het opzetten van een  origineel  recreatief en educatief evenement met de nodige kwaliteiten: landschappelijke variatie, de originele setting van kunstvoorwerpen, het aanbod aan demonstraties, workshops en informatie over het patrimonium. Er wordt een totaal pakket aan plattelandsbeleving aangeboden met drie troeven: kunst, landschap en historische of eigentijdse hoeves of karakteristieke gebouwen. Plattelands- en hoevetoerisme en streek- en hoeveproducten wordt mee gepromoot. Er wordt eveneens aandacht besteed aan de effectieve integratie van aangepaste ‘kindvriendelijke’ activiteiten over het parcours zodat ook  jonge gezinnen worden aangesproken. We bereiken zeker 3000 tot 5000 deelnemers die ook ingaan op het aanbod aan logies (uit vorige edities is dit zeker gebleken: alle logiesplaatsen in de omgeving waren telkens volzet!) en gebruik maken van het aanbod aan streekproducten op de cateringplekken.
  2. Recreanten sensibiliseren voor het verhaal achter het ‘decor’ van hun tijdelijke vrijetijdsbesteding. We doen hiervoor een beroep op een plattelandsgeograaf en erkend deskundige. 
  3. Doelgerichte communicatie realiseren rond dit deel van het Hageland.

Dit met het doel de streek op de kaart te zetten als een toeristisch-recreatief aantrekkelijk gebied. Hiervoor wordt een communicatieplan opgemaakt.

De promotor streeft naar:

  • minstens 2 bijzondere katerns en 2 advertenties in het tijdschrift Vrouwen met vaart
  •  redactionele artikels of advertenties in andere tijdschriften zoals Omtrent (Davidsfonds), catalogus Open Tuinen, brochure en website Logeren in Vlaanderen,…
  • minstens twee persberichten voor de algemene pers
  • een persontmoeting in juni of begin juli
  • reportage op regionale TV-zenders
  • zendtijd op radiozenders , minstens één regionale zender
  • opname in de toeristische informatie van de provincie en lokale toeristische diensten.
  • De aanmaak van diverse drukwerken in quadri : minstens : 10.000  flyers – 1000 affiches – 6000 routefolders – 1000 brochures - 30 persmappen
  • promotie via digitale media: websites en e-zines

4. Mensen, op de eerste plaats de Hagelanders zelf, bewust maken van het lokaal landelijke erfgoed (hoeves en andere karakteristieke landelijke gebouwen zoals pastorieën,kastelen,kerken, molens, kapellen,..) en  hen het omliggende landschap leren ontdekken. We doen dit door het op een originele manier te ontsluiten via diverse, kwalitatief hoogstaande kunstvormen en door het aanbieden van relevante en deskundige informatie (kunst- en plattelandsbrochure).

 

5. Het toegankelijk maken van kunst en patrimonium. Vooral het inschakelen van hoeves als nestelplaats voor kunst straalt een grote aantrekkingskracht uit. De aandacht van de bezoekers wordt ook bewust verdeeld over kunst en het gebouw met zijn directe omgeving. Een aantal kunstenaars wordt ook aangemoedigd om een werk uit te voeren in functie van het landschap, hun decor.

 

6. Tegemoet komen aan de vraag van de lokale bewoners en of organisaties naar identiteitsversterkende initiatieven:

De betrokkenheid van de lokale actoren is belangrijk. Zij worden van bij de start in het proces betrokken en leven naar het evenement toe. Zij zijn er zich van bewust dat hun woonomgeving op de kaart wordt gezet. Er ontstaat een collectief bewustzijn rond de waarde en de schoonheid van hun woonomgeving. Vele actoren leveren aanzienlijke inspanningen om hun omgeving te verfraaien. De bewoners (her)ontdekken de troeven van hun regio en ontpoppen zich tot de ambassadeurs ervan.

Ruim 200 tot 300 Hagelanders zullen betrokken worden bij de uitwerking van het project.


Uitvoering

KVLV vzw

Adres

Hageland
België

Caroline Audoor

3018 Wijgmaal
België

Delen: