De afzetmarkt en de consument zijn nog te onbekend met lokale quinoa en diens kwaliteit waardoor Vlaamse quinoa-telers moeite hebben de markt te veroveren. Het gebrek aan bekendheid en branding rond lokale quinoa vormt een barrière voor de promotie en vermarkting ervan.
QUIKLA heeft als hoofddoel het oprichten van een duurzaam samenwerkingsverband tussen quinoa-telers om bekendheid en verkoop van lokale quinoa te stimuleren. Met QUIKLA beogen de operationele groep quinoa als lokale hoog-nutritionele en eiwitrijke grondstof aan te bieden aan sporters en sympathisanten, cateraars, retail en voedingsbedrijven.
Een samenwerkingsverband tussen de betrokken landbouwers wordt ontwikkeld. Dit omvat het definiëren van de doelstellingen van het samenwerkingsverband, het uitwerken van de juridische structuur en het ontwikkelen van een businessplan en financieel plan. Daarbij ligt de focus op de ontwikkeling van een sterke identiteit en branding voor Vlaamse quinoa en het vergroten van de marktvraag door effectieve communicatie. De nutritionele eigenschappen van Vlaamse quinoa worden in kaart gebracht en het unieke karakter ervan geïdentificeerd. Deze bevindingen worden gebruikt in de communicatiestrategie om de voordelen van Vlaamse quinoa te benadrukken. Kwaliteit en uniformiteit van Vlaamse quinoa worden gewaarborgd door onderzoek naar teelttechnieken, het ontwikkelen van goede praktijken en kwaliteitsafspraken, en het opstellen van verkoopdossiers voor verschillende afzetkanalen zoals catering, retail en voedingsbedrijven. Communicatiekanalen naar het grote publiek, waaronder (top)wielrenners, supporters, wielertoeristen en gezondheidsbewuste consumenten, worden geïdentificeerd en getest.
Meer informatie op Quikla: Quinoa wordt klassieker - Praktijkpunt Landbouw
België