Toeristische vertaling v netwerk horeca en streekproducenten

Program period
PDPO II-projecten ('07-'13)
Theme
Toerisme
Province
Oost-Vlaanderen
Axis
As 4
Start year
2012
Project cost
€36.350,00
Promotor
Toerisme Oost-Vlaanderen vzw
Period
-
Situation

Met dit project willen we het netwerk van horeca en producenten van streekproducten (dat opgebouwd werd n.a.v. het ISP Vlaamse Ardennen-Une Autre Provence) versterken en uitbreiden door met beide partners samen te werken aan aantal toeristisch-culinaire projecten om de toerist te bereiken (vermarkten van het netwerk). Tegelijkertijd willen we economische en toeristische meerwaarde creëren door streekproducten aan te bieden in de horeca.

concreet zullen we dit doen ahv volgende projecten:

  1. Ontwikkelen van culinaire fiets- en/of wandelroutes
  2. Ontwikkelen van een streekbieren drankenkaart
  3. Toeristisch culinaire evenementen laten organiseren door horeca en producenten.
Goals
  • Samenwerking tussen horeca ondernemers en producenten streekproducten in de Vlaamse Ardennen bevorderen:
    Na afloop van het project moeten de horecazaken op de hoogte zijn van welke producenten van streekproducten zich in hun buurt bevinden. Anderzijds moeten de producenten op de hoogte zijn van welke horeczaken bereid zijn om met streekproducten te werken.
    Minstens 50 horecazaken stappen mee in het project en zetten streekproducten op de kaart. 50 producenten leveren een inspanning om dit mogelijk te maken (voldoende productie, continuïteit, distributie…)
  •  Economische en toeristische meerwaarde creëren door streekproducten aan te bieden in de horeca:
    Een grotere afzet voor streekproducten bekomen.
    minstens 50 horecazaken stappen mee in het project en zetten streekproducten op de kaart.
    Toeristische aantrekkelijkheid van horecazaken uit de regio verhogen (en daarmee ook het aantal klanten) door streekproducten op de kaart te plaatsen. Horecazaken dragen bij tot profilering van de streek, zij laten toeristen de streek ook proeven.
    Minstens 50 horecazaken stappen mee in het project en zetten streekproducten op de kaart. Elke eetgelegenheid moet hierbij minstens 40 menu's per maand kunnen verkopen.
  • Toeristen die in de streek logeren of een daguitstap ondernemen, wegwijs maken in:
    het horeca-aanbod, waar kunnen zij streekgerechten/streekproducten proeven:
    toeristen vinden de weg naar de horecazaken die streekproducten aanbieden:
    goede verspreiding van het communicatiemateriaal
    goed netwerk van boodschappers (alle logies in de Vlaamse Ardennen, toeristische diensten…)
    herkenbaarheid en visibiliteit: horecazaken die streekproducten op de kaart hebben staan, weten deze boodschap ook te verkondigen in hun zaak. Het is ook zichtbaar in hun zaak dat zij streekproducten aanbieden.
  • Wat zijn de streekproducten/wie zijn de streekproducenten in de Vlaamse Ardennen
    Herkenbaarheid en betere kennis van de streekproducten, en een versterking van het imago van de Vlaamse Ardennen.


    Hierbij focussen we op het Leader gebied Vlaamse Ardennen, maar werken we ook samen met de gemeenten die behoren tot de toeristische regio Vlaamse Ardennen: Brakel, Gavere, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruishoutem, Lierde, Maarkedal, Oosterzele, Oudenaarde, Ronse, Sint-Lievens-Houtem, Wortegem-Petegem, Zingem, Zottegem en Zwalm.
Execution

Toerisme Oost-Vlaanderen vzw

Address

Vlaamse Ardennen
België

Annelies Mertens

9000 Gent
België

Delen: