Van de bodem tot de zevende hemel

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
Versterken omgevingskwaliteit en vitaliteit van het platteland door investeringen
Thema
Aandacht voor kwetsbare groepen op het platteland
Provincie
Vlaams-Brabant
Beginjaar
2017
Projectkost
€200.000,00
Promotor
Gemeente Gooik
Periode
-
Situering

Het Pajottenland neemt met zijn gemeentebesturen en een aantal streekpartners het initiatief om sterk in te zetten op de herdenking van het overlijden van Pieter Bruegel in 1569. In 2019 zal dat 450 jaar geleden zijn. In dit project investeren we in vista land arts op vier toplocaties, en maken gebruik van vier andere, met een treffend uitzicht om getuige te zijn van Bruegels inspiratie op het vlak van natuur, landschap en beleving in een reeks van zijn topwerken. Het is telkens een plek om te kijken, te zitten, tot rust te komen, te genieten, te reflecteren, te ontdekken en Bruegel en zijn landschap te leren kennen. De ontwikkeling van deze blijvende vista land arts laat de regio toe, als de enige échte bruegelstreek in Vlaanderen, om via arrangementen, activiteiten en belevingsroutes voor een ruim aantal jaren plattelandseconomie te genereren.

Doelstellingen
  1. Beleving op het platteland kansen geven met respect voor de streekidentiteit en zo bijkomende plattelandseconomie te realiseren.
  2. Realisatie van één uitkijkkunstwerk en drie doorkijkkunstwerken (vista land art) op de locatie van een Bruegelhotspot waar je het Bruegellandschap van het Pajottenland ontdekt en beleeft, aangevuld met een zitbank en streekeigen beplanting. 
  3. Behalve de investering op vier bruegelhotspots worden vier andere belangrijke bruegelplekken als buitenlocaties in de belevingsroute opgenomen, zijnde het kasteel van Gaasbeek en de molensite Sint-Gertrudis-Pede en de Sint-Annakerk in Sint-Anna-Pede, beide in Dibeek als bruegelhotspot, aangevuld met bruegelbeleving in het volksintrumentenmuseum in Gooik en bruegelse landschapsbeleving in het Kasteel van Groenenberg, om zo te komen tot de belevingsroute(s) (wandel-, fiets-, auto- en autocarroute). 
  4. Het betrekken van de horecazaken, hoeve- en streekproducenten en toeristenverblijven bij het vermarkten van de belevingsroutes.
  5. Het digitaal aanbieden van de belevingsroutes via 'route you' en de mobiele website 'ontdekpajotzenne'.
  6. Het ontwikkelen en opstarten van een brede communicatie- en promotiecampagne afgestemd op de communicatie en promotie van Toerisme Vlaanderen en Toerisme Vlaams Brabant omtrent het Bruegeljaar 2019 via al de betrokken partners.
Uitvoering

Gemeente Gooik

Adres

1755 Gooik
België

Tom Van den Bossche

1755 Gooik
België

Delen: