Westhoek, een aantrekkelijke plek om te werken

Programmaperiode
PDPO III-projecten + projecten overgangsperiode ('14-'22) en Europese projecten
Maatregel
LEADER
Thema
Streekidentiteit
Provincie
West-Vlaanderen
Plaatselijke Groep
PG Westhoek
Beginjaar
2018
Projectkost
€140.369,00
Promotor
Unie van Zelfstandige Ondernemers - West-Vlaanderen
Periode
-
Situering

UNIZO wil samen met VOKA van werkgevers vooraanstaande vertegenwoordigers maken van hun bedrijven en tegelijkertijd ook van de Westhoek. Door samenwerking met ACV en ABVV worden werknemers hierin ook betrokken. Uit de vele gesprekken die UNIZO had met ondernemers in het project “Werken in de Westhoek” is gebleken dat ze het moeilijk vinden om zich te positioneren en te tonen waar ze goed in zijn. We willen de werkgevers sensibiliseren, inspireren en begeleiden om een aantrekkelijke werkgever te worden waar mensen graag willen gaan werken. Tegelijkertijd willen we hiermee de aantrekkelijkheid van de Westhoek vergroten en actief toeleiden naar de communicatiekanalen van de regiocampagne “Westhoek. De Nieuwe Wereld” . Op deze manier kan er een wisselwerking met de regiocampagne ontstaan en deze van dynamische inhoud worden voorzien en inhoudelijk worden verstevigd. Uit de enquête die men in kader van het project “Werken in de Westhoek” heeft uitgevoerd komt duidelijk naar voor dat een positiever en hipper imago jongeren en hoger opgeleiden kan overtuigen te blijven werken in de Westhoek.

Doelstellingen

Ondernemers in de Westhoek informeren, inspireren en motiveren om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever in de Westhoek. Dit zowel binnen hun eigen bedrijf als binnen de regiocampagne. Uit de verschillende gesprekken met deskundigen, literatuur, onderzoek van experts terzake (bv HoGent en Ugent) en uit de noden van de ondernemers blijkt duidelijk dat organisaties zich moeten leren onderscheiden en tonen waar ze goed in zijn. Employer branding is de manier bij uitstek om dit te bereiken. Employer branding gaat om veel meer dan het tonen van een marketingverhaaltje aan de buitenwereld. Het begint met de reflectie of de organisatie matuur genoeg is op vlak van strategie en kernwaarden en het creëren van intern draagvlak. Een goed omschreven én gedragen missie en visie, inspirerende organisatiedoelstellingen en kernwaarden zijn belangrijke elementen van employer branding. Een employer brand kan deze zaken, indien ze zouden ontbreken, niet gaan vervangen. Een onderneming dient zijn identiteit te bepalen (wat maakt ons uniek). Daarna kan het zich de vraag stellen op welke manier ze aantrekkelijk en in lijn met hun waarden kunnen communiceren. Wanneer tijdens het traject zou blijken dat de ondernemer extra ondersteuning nodig heeft, is het evident dat wij hem zullen doorverwijzen naar gepaste begeleiding.

Uitvoering

Unie van Zelfstandige Ondernemers - West-Vlaanderen

Adres

8600 Diksmuide
België

Ilse la Gasse

8000 Brugge
België

Delen: