Toeristen als nieuwe afzetmarkt voor landbouwers in de Westhoek

LEADER en samenwerking
Een boerin tussen haar kippen die scharrelen in het gras
Plank met allerlei West-Vlaamse streekproducten

Copyright foto's: Jan D'Hondt

Het project ‘Westhoek op je bord’ bewijst dat toerist-recreanten een waardevolle nieuwe doelgroep zijn voor korteketenlandbouwers. Inagro werkte samen met Westtoer en de regiowerking Toerisme Westhoek aan concrete acties die landbouwers helpen hun aanbod af te stemmen op dag- en verblijfstoeristen. Het resultaat? Meer afzet, nieuwe samenwerkingen en een netwerk van producenten die hun streek laten proeven.

Korte keten: brug tussen landbouw en toerisme

De Westhoek is niet alleen een regio van glooiende landschappen en rijke geschiedenis, maar ook van smakelijke landbouwproducten. Met ‘Westhoek op je bord’, een Leaderproject van 2,5 jaar, brachten Inagro en Toerisme Westhoek toeristen dichter bij lokale boeren en hun producten.

“Lokale producten zijn meer dan voeding; ze vertellen het verhaal van een regio. We wilden landbouwers de kans geven om die troef beter te benutten richting een nieuw publiek: toeristen”, zegt Katrien Grauwet, adviseur korte keten bij Inagro. “Toeristen zoeken beleving én gemak, dus hebben we boeren geholpen om daarop in te spelen met aangepaste pakketten en een doordacht verhaal.”

Nieuwe klanten, nieuwe kansen

In totaal namen 49 landbouwers en 56 toeristische ondernemers deel aan het traject. 30 landbouwers bieden vandaag een toeristisch streekpakket aan – van aperitiefplanken tot picknickmanden – of organiseren een activiteit op hun erf. Het levert niet alleen extra omzet op, maar ook duurzame samenwerking met logies én een sterk netwerk van collega producenten.

Deborah Sanctorum van ’t Omloophof in Ieper nam met volle overtuiging deel aan het traject: “Als landbouwer ben je vaak bezig met je product en je dagelijkse werk, maar het commerciële luik ligt niet altijd voor de hand. Dankzij dit project heb ik geleerd hoe ik mijn producten aantrekkelijker kan presenteren aan toeristen. Het contact met logiesuitbaters gaf me echt nieuwe inzichten. We kunnen elkaar versterken.”

Begeleiding op maat van de producent

De rol van Inagro in het project ging veel verder dan advies alleen. Als kenniscentrum in landbouw en korte keten koppelde Inagro de noden van landbouwers aan de verwachtingen van toeristen en Westhoek-bewoners die beleving en smaak in eigen omgeving zoeken. Via interviews, workshops en coaching hielpen ze landbouwers hun toeristische aanbod concreet vorm te geven. Denk aan begeleiding bij:

  • het bepalen van de juiste porties en smaakcombinaties
  • prijszetting en verpakking
  • storytelling en klantbeleving
  • samenwerking met logies en zichtbaarheid op toeristische platformen

Met een beleefkalender bracht Inagro ook activiteiten op het erf onder de aandacht, van hoevewandelingen tot proeverijen. De kennis en inspiratie uit het project zijn bovendien blijvend toegankelijk via de korteketentoolbox, een online platform voor korteketenondernemers.

Katrien Zyde van Het Warandehof, een rabarberbedrijf in Alveringem, heeft veel opgestoken van de workshops: “Vooral de nieuwe contacten die ik kon leggen vond ik een grote meerwaarde. Je leert dat ze vaak voor dezelfde uitdagingen staan en ze geven je ook nieuwe inzichten. Een aantal van hen verkoopt nu ook mijn producten.”

Smaakmarkt als startpunt

Een van de hoogtepunten van het project was de smaakmarkt op 17 juni bij Terrest Brewery in Houthulst. Elf producenten stelden er hun aanbod voor aan meer dan 46 logiesuitbaters. Die eerste kennismaking leverde meteen concrete afspraken en nieuwe samenwerkingen op.
Ook onderling groeide het vertrouwen tussen landbouwers. Ze leerden van elkaar en ontdekten de meerwaarde van samen initiatief nemen. Verschillende deelnemers overwegen om het marktje volgend jaar te herhalen.

De Westhoek blijft op het bord van de toerist

Het streekaanbod dat ontstond binnen het project blijft ook na afloop zichtbaar via www.toerismewesthoek.be/proef-de-westhoek. Inagro blijft in overleg met Toerisme Westhoek om kansen voor landbouwers in toerisme verder te ondersteunen.
Wie als landbouwer interesse heeft om mee in te stappen, kan bij Inagro terecht voor eerstelijnsadvies, tools en doorverwijzing. Ook deelname aan het label 100% West-Vlaams opent deuren richting toeristische afzet.

Bron: Inagro, 16 juli 2025

Delen: