Vlaming is niet op de hoogte van milieu-inspanningen door landbouwsector

Slechts 15 procent van de consumenten is op de hoogte van de inspanningen die de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsectoren doen om duurzaam te telen, zo blijkt uit een studie van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). “De Belgische consument draagt duurzaamheid hoog in het vaandel maar we zien dat prijs of gemak nog vaak primeren op duurzaamheid als aankoopcriterium ”, aldus VLAM. 

Een onderzoek in opdracht (VLAM) toont aan dat amper 15 procent iets heeft opgevangen over de milieu-inspanningen van de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsectoren. Vooral acties als het mestactieplan en lokaal kopen zijn bij hen bekend. Zo’n 58 procent gaat ervan uit en vertrouwt erop dat deze sectoren voldoende milieu-inspanningen leveren. Met wat hulp doen bij 30 procent duurzaamheidsacties zoals rotatieteelt, duurzame verpakkingen en inzet van bijen en bodembedekkers een belletje rinkelen. Zo'n 34 procent van de ondervraagden zegt geen idee te hebben van de verschillende initiatieven.  

Sinds vorig jaar biedt de actie 'Helden van onze velden' daarom hapklare informatie aan voor consumenten. In 2023 zal er worden ingezoomd op de thema's biodiversiteit, groene energie en duurzaam waterbeheer. 

Lees meer op www.vilt.be

Bron: VILT, 8 februari 2023

bufferstrook naast waterloop

Benieuwd naar welke milieumaatregelen er binnen het nieuw Gemeenschappelijk Landbouwbeleid mogelijk zijn? 

Delen: